About Me

My photo
Simple man...n sensitive but open mind

Tuesday, December 23, 2008

Ikan Baung

Ikan Baung

Ikan Baung atau nama saintifiknya Mystus spp. adalah tergolong dalam ikan air tawar yang terdapat di negara-negara ASEAN termasuk di Malaysia.


Ikan baung terdapat dalam sungai termasuk sungai Kalimantan Tengah dan ukurannya mampu mencapai 20 kg. Umpan yang digunakan untuk memancing ikan ini biasanya adalah induk semut (rangrang) yang berwarna hijau terang, satu kail biasanya dikaitkan 5 hingga 10 ekor induk semut tersebut, atau mengunakan cacing tanah yang besar atau usus ayam. Menurut penduduk setempat ikan baung sekitar 60-an ke bawah memancing ikan ini dengan sabun.

Itu semua tertulis dalam website. Bukan ape aku menulis perihal ikan baung ni. Nak dijadikan cerita.. Cuti Hujung minggu lalu aku dan isteri aku pergilan ber"CUTI" di Kg. Durian Mentangau, Paka..umah pak sedara isteri aku..hajat dihati nak lapangkan pikirang sambil mancing2. maklumlah kawasan tu mmg ramai orang pi memancing..pelbagai jenis ikan ada...tapi alkisah lain palk jadinya..kami pi jln2 tengok anak sepupu isteri aku kat kemaman...tapi tak terlepas untuk makan ikan sungai..heheheh

walaupun aku tak pancing sendiri ikan tu tapi makan ajelah..dah tak sempat.bukan lama aku pergi sana..2 ari jek.. nak ceritanya..kelazatan ikan baung ni mmg best..walaupun ni ikan baung bela..dalam sangkar..hehehhe.. cekde(isteri paksedara isteri akulah) masak lemak cili api..berasap nak bagitau..hahaha..aku mkn sampai abis...licin...ikan sekor 5kg tu..bukan aku sorang mkn sume...ai korang ni.. makan ramai2 lah seronok sket...begitulah kalu kami nak mkn ikan darat(ikan sungai) kami pergilan umah YohDe tu..senang..hehehe mesti dapat punya...setakat ari ni memang tak penah lagi aku pergi tak dapat makan ikan darat..tulah kan Terengganu masih lagi punyai tempat kaya ikan darat sebegitu..

Sabtu pagi aku bertolak balik ke Kuala Terengganu. Tapi tidak dilupakan ikan baung dan ikan talapia bawak bekal balik masak kat kg aku plak..hahahaha..

No comments: